Design og brugervenlighed

Vores design er ikke indpakning men en del af løsningen.

Man bliver ikke forfatter af at købe en skrivemaskine. Eller landstræner af at se meget fodbold. Og man bliver ikke designer af at købe Photoshop.

Design er en del af værdiskabelsen, og der findes godt og dårligt design. Ikke pænt og grimt - men godt og dårligt. Enten er det godt, fordi det hjælper brugeren med at gøre dét, der skaber værdi for jeres forretning. Eller også er det dårligt. 

De fleste brugere har et formål med besøget og nogle forventninger til, hvordan oplevelsen bliver. Når de lander på sitet, starter uret - og I har måske fem, ti eller tyve sekunder til at hjælpe brugeren i den rigtige retning, før de overvejer at afbryde besøget. 

Stimulerende design = værdi

Selv mindre justeringer i designet kan rykke væsentligt på brugernes adfærd – og på internetprojektets lønsomhed.

Design kombineret med usability handler om at gøre brugen af sitet intuitivt. At sørge for at visuelle effekter ikke får brugeren til at miste overblikket, samtidig med at designet kommunikerer virksomhedens brand og værdier effektivt. Det er nok nemmere at vise end at fortælle det med ord. Så kig lidt på de løsninger vi er stolte af. De er ikke bare pæne. De skaber værdi.

Det er stadig de færreste virksomheder, der tester et nyt design ”live” på kunderne. Men vi synes, flere burde gøre det. Selv mindre justeringer i designet kan rykke væsentligt på brugernes adfærd – og på internetprojektets lønsomhed. 

Derfor er design også et væsentligt element i en god webløsning. Og det er noget, man kan teste og måle effekten af. Samtidig er det måske den del, kunderne har sværest ved at betale for. De fleste ved godt, at de ikke kan kode deres egen hjemmeside i .NET, men rigtig mange har en yndlingsfarve og ved, hvad de synes er pænt og grimt.

Nu gentager vi lige os selv. På Dwarf går vi op i, hvad der er godt og dårligt design. Hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Klar rollefordeling

Dwarf kan levere design fra bunden. Men ofte har vores kunder nogle faste rammer eller en designmanual, hvor vores opgave er at tage retningslinjerne fra manualen og transformere dem til en løsning, der virker. Det er vi rigtig gode til.

Det kan også være, at virksomheden bruger et andet bureau til branding og markedsføring generelt og ønsker, at dét bureau også styrer udtrykket på nettet. Dwarf har nogle dygtige design-håndværkere, og dygtige håndværkere vil jo helst have fuld kontrol over projektet.

Men vi har også mange års erfaring med at arbejde tæt sammen med offline-bureauer eller som decideret underleverandør. Det er vi ikke for fine til. Og da vi ingen ambitioner har om at gå offline, er rollefordelingen klar.

På større opgaver, opgaver i udbud eller bureaurunder laver vi normalt et designoplæg som en integreret del af vores løsning. Vi forsøger altid at få strategi, udvikling og design til at spille sammen, så det giver mest mulig effekt for vores kunder. Vores design er ikke indpakning, men en del af løsningen.

Book et møde med en dværg