Mobilshopping 2012 - Andelen af smartphone-ejere er nu 51 pct.

Nye løsninger

Andelen af danskere med en smartphone er vokset fra 33 pct. til 51 pct. på et år. Særligt iPhone og Android trækker læsset. Det viser nye tal fra analyseinstituttet Userneeds og webbureauet Dwarf.

Tallene stammer fra en opdatering af Dwarfs surveyundersøgelse "Mobilshopping 2011", der er lavet i samarbejde med analyseinstituttet Userneeds. Vi har spurgt 2.000 danskere mellem 18 og 65 år om deres mobilvaner. Undersøgelsens viser, at andelen af smartphones er steget fra 33 pct. i april 2011 til 51 pct. i april 2012, og salget af både telefoner med styresystemer iOS (iPhone) og Android går markant frem. Andelen af iPhones er steget fra 11 pct. til 19 pct., og andelen af Android-mobiler er steget fra 13 pct. til 23 pct. Modsat er andelen af traditionelle mobiltelefoner faldet fra 65 pct. i 2011 til 48 pct. i 2012.

80 pct. smartphones i 2013

Fortsætter den nuværende vækst i smartphones, vurderer vi, at smartphones vil udgøre omkring 80 pct. af samtlige mobiltelefoner på det danske marked i 2013. Væksten vil helt overvejende komme fra Android og iPhones. Smartphones med styresystem fra Windows, hvilket Nokia benytter i deres smartphones, er uændret på 2 pct. Det tyder på, at Nokias telefoner endnu ikke har fået luft under vingerne på det danske marked, og spørgsmålet er, om det overhoved kommer til at ske. 

1 mio. danskere mobilshopper i 2013

Surveydeltagerne er desuden blevet stillet spørgsmålet: ”Har du købt varer eller services i en webshop fra din mobiltelefon?”. I 2011 svarede 7 pct. af alle "ja" til dette spørgsmål. Nu et år efter er tallet 16 pct. Ser vi på gruppen af smartphone-ejere, så er andelen, der svarer "ja", nu 33 pct. Og ser vi på iPhone-ejere, så er tallet hele 41 pct.

Tallene viser entydigt, at iPhone-ejere er mere tilbøjelige til at shoppe fra deres mobiltelefon end andre smartphone-ejere. Vi vurderer, at det skyldes browseroplevelsen med en iPhone, og forventer at andelen af personer, der køber ind fra deres mobiltelefon stigere i takt med at brugeroplevelsen forbedres på Android og iPhones. Vi forventer, at 4 ud af 10 danskere har handlet ind i en netbutik fra deres smartphone i 2013, hvilket svarer til ca. 920.000 danskere.*

*80 pct. danskere med en smartphone i alderen 18-64 år., hvoraf 40 pct. har købt fra mobilen.

10 gode råd til den mobile købmand

Selv om 33 pct. af de danske smartphone-ejere allerede i dag har shoppet i en webshop fra deres mobiltelefon, så er der meget få eksempler på gode danske mobil tilpassede shops. Der er selvfølgelig de ofte nævnte eksempel med Sticks’n’Sushi og Super Best, men langt det meste mobilshopping foregår reelt stadig i udenlandske webshops. Der ligger derfor en stor udfordring for de danske webshops i at analysere potentialet og udvikle løsninger til præcis de mobile platforme, der skaber størst værdi for kunderne og for forretningen.

Der er en række grundlæggende overvejelser, man bør gøre, inden man træffer beslutning om hvilken mobiplatform, man vil tilbyde kunderne. Læs vores 10 gode råd til den mobile købmand her.

Bliv opdateret på udviklingen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag disse kvartalsvise undersøgelser af emner af strategisk betydning for den digitale forretning.